Je hebt alles voor jullie trouwdag goed voorbereid, berekend en gepland. Maar dit betekent niet dat je nu helemaal klaar bent voor jullie grote dag. Er zijn altijd wel een aantal details die je op het laatste moment nog moet doorlopen voor je straks dan eindelijk onbezorgd kunt trouwen. Vaak worden een aantal minder leuke dingen over het hoofd gezien. Maar ook die horen er bij, want zo voorkom je veel stress op de trouwdag zelf. Wij hebben 13 lastminute “things to do” voor je op een rijtje gezet. Waarom 13? Gewoon... daar kwamen we op uit.
Maak samen een lijstje met jullie favoriete muzieknummers voor de trouwceremonie, diner en de feestavond. Maak ook een lijstje met nummers die je beslist niet wilt horen op jullie trouwdag. Bijvoorbeeld nummers die misschien negatieve herinneringen oproepen of gewoon omdat je niet van een bepaalde muziekstijl houd. Geef deze lijst voor de bruiloftsmuziek aan de DJ, bruiloftsband e.d, zodat zij een goed inzicht hebben van welke muziek jullie wel en niet leuk vinden. Oh ja, de openingsdans... vergeet die vooral niet!
Vraag al in een vroeg stadium 1 persoon of deze jullie ceremoniemeester op jullie trouwdag wil zijn. De ceremoniemeester kan dan vooraf alle vragen beantwoorden van gasten en leveranciers. De ceremoniemeester zorgt er ook voor dat op de trouwdag zelf alles tot in de puntjes geregeld wordt, zodat jullie zelf lekker kunnen genieten en niet in de stress hoeven te schieten. Je kunt natuurlijk ook een weddingplanner inhuren. Da's nog beter!
Plan een laatste afspraak voor de trouwdag om je trouwjurk of trouwkleding nog te passen. Laat er wel voldoende tijd tussen zodat de trouwjurk, mocht dat nodig zijn, nog vermaakt kan worden. Dit kun je het beste afstemmen met de bruidsmodewinkel voordat je de trouwjurk al definitief hebt gekocht. Zij zullen je daar ook zeker wel aan herinneren. Moet je nog beginnen met de hele voorbereiding, lees dan ook het artikel over wat je mee moet nemen naar de éérste passessie.
Neem de teksten voor de trouwceremonie goed met elkaar door, misschien hebben jullie zelf ook tekst geschreven voor de gelofte. Zo zorg je ervoor dat alles van een leien dakje loopt. Bespreek ook goed met de trouwambtenaar welke persoonlijke zaken je het liever wel of niet in de ceremonie wilt horen. Heb je nog geen trouwambtenaar gekozen? Lees dan dit artikel: een trouwambtenaar kiezen.
Bespreek duidelijk met alle leveranciers, zoals de bloemist met de bloemdecoraties en het bruidsboeket, de patissier met de bruidstaart, het trouwvervoer, etc op welke tijden alles bezorgd moet worden. Want je wilt bijvoorbeeld toch niet dat de bruidstaart te laat wordt bezorgd... Denk er ook aan, als je een trouwpak gaat aanschaffen in Overijssel, dat er meerdere passessies voor nodig zijn dat het pak helemaal naar wens is. Duidelijke afspraken maken dus!.
Een onderp die uiteraard niet voor iedereen van toepassing is, maar toch... Je zult er misschien niet zo snel aan denken, maar houd rekening met de dag wanneer je met ontharen begint. Doe dit enkele dagen voor de trouwdatum. Want je moet er toch niet aan denken dat op je trouwdag een rode huid of jeuk hebt!
Maak afspraken met de visagist en de hairstylist / bruidskapper wanneer zij de bruidsmake-up en je bruidskapsel kunnen verzorgen. Stem dit ook af met de bruidsfotograaf die jullie grote dag zal vastleggen. Heel belangrijk is dat je met de bruidsfotograaf goed afspreekt op welk tijdstip deze begint met fotograferen. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk laten vastleggen. Of misschien wil je juist 's ochtends eerst nog wel even van een privémomentje genieten...
Als jullie buiten gaan trouwen, hou er dan rekening mee dat we wel in een kikkerlandje wonen en dat het weer zo om kan slaan. Zorg dus voor een back-up bij regen op jullie trouwdag! Veel buiten locaties hebben ook een binnenlocatie... bespreek dit duidelijk zodat je daar op terug kan vallen bij slecht weer. Een mooie stretcthtent of luxe partytent is ook eek een perfecte optie! Informeer bij een partyverhuurbedrijf naar de mogelijkheden en tarieven.
Uiteraard zullen jullie veel cadeaus en/of enveloppen ontvangen van de familie en gasten. Geef een familielid of de ceremoniemeester de verantwoordelijkheid alles te verzamelen en als het mogelijk is dit naar jullie huis te brengen, zodat er niets vergeten kan worden.
Maak een afspraak met de cateraar of de locatie om goed door te nemen hoeveel gasten er komen. Doe dit een paar dagen voor de huwelijksdag, zodat jullie exact weten hoeveel gasten er komen. Hiermee voorkom je dat je teveel eten besteld en dus veel weg moet gooien en het bespaart ook weer kosten.
Maak samen met de ceremoniemeester een duidelijk dagschema. Dit is verstandig voor jullie zelf, voor de ceremoniemeester en eventueel de mensen van de trouwlocatie of feestlocatie. Zo weet iedereen ook waar zij aan toe zijn. En het is ook nog eens handig voor de trouwfotograaf, videograaf, cateraar e.d. Ben je niet zo van strakke lijnen en alles voorbereiden dan kun je natuurlijk ook een weddingplanner in de armen nemen. Over zorgeloos gesproken...
Je denkt er misschien niet zo vaak over na, maar jouw handen én dus ook de nagels worden straks vaak gefotografeerd. Zorg er dus voor dat jouw handen en nagels er mooi en goed verzorgd uit zien. Dames, laat de bruidsnagels in een kleur lakken die bij jouw totale plaatje past. Laat jouw bruidsnagels door een nagelstylist doen, zodat je handen er op de trouwdag prachtig uit zien. En ook voor de heren is het verstandig om de nagels vooraf te laten verzorgen.
Als dit allemaal geregeld is, dan zijn jullie er eigenlijk wel klaar voor. Je kunt de dagen nu relaxt aftellen. Mocht je toch nog iets ontdekken dat je nog moet regelen, maar heb je er op dat moment even geen tijd voor, zet 't dan in je mobieltje of app 't naar je toekomsige man of vrouw :-) Dan weet je zeker dat 't helemaat goed komt!
Het is jullie trouwdag, dus beslis je zelf of je wel of geen openingsdans doet. Je kunt eventueel wel een heel kort dansje instuderen en met de DJ of band afspreken dat deze dan al snel de gasten toespreekt dat ze ook de dansvloer opkomen.
Je kunt ook een professionele ceremoniemeester inhuren. Alle weddingplanners dragen ook de taak van ceremoniemeester. En je kunt een weddingplanner ook alleen inhuren als ceremoniemeester.
Als je liever geld dan cadeaus krijgt dan laat je onderaan op de trouwkaart of uitnodiging plaatsen: "cadeautip: (envelopje)".