Jullie trouwdag is één van de mooiste dagen in jullie leven. Of je nu trouwt of je partnerschap laat registreren. In Dinkelland kun je die dag vieren op elke plek die je wilt en op elke dag van de week. En met de trouwambtenaar die jullie willen. Samen met de gemeente Dinkelland wordt het een fantastische dag!
Eerst moeten jullie een melding van een voorgenomen huwelijk doen, dit werd voorheen "ondertrouw" genoemd, maar dit is afgeschaft. Het is nu heel gemakkelijk om jullie voorgenomen huwelijk te melden bij de gemeente. Je kunt daarvoor een formulier downloaden op de website van de gemeente Dinkelland.
Neem dan eerst contact op met iemand van het team burgerzaken om te vragen of de door jullie gewenste datum en het tijdstip beschikbaar zijn. Als jullie hebben gekozen voor een locatie buiten het gemeentehuis? Vul dan de naam van de locatie in. Je vult het formulier volledig in en verstuur het formulier naar: De gemeente Dinkelland Team Burgerzaken Postbus 11 7590 AA Denekamp of mailen naar info@dinkelland.nl.
Deze aanmelding of aangifte moet de gemeente minimaal 14 dagen en maximaal 1 jaar voor de dag van het huwelijk plaatsvindt hebben ontvangen. Alle persoonsgegevens zijn volledig opgenomen in de basisregistratie personen van jouw woongemeente. je hoeft dan ook geen documenten in te leveren. Als je in het buitenland bent geboren en/of heb je in het buitenland gewoond, dan moet je misschien documenten overleggen, zoals een geboorteakte, een verklaring van ongehuwd zijn, een overlijdensakte of een huwelijksakte met echtscheiding.
De gemeente Dinkelland kent 4 soorten huwelijken: Formaliteitenhuwelijk (Gratis trouwen) Het huwelijk wordt in een spreekkamer van het gemeentehuis voltrokken en er mogen maximaal 8 personen bij de plechtigheid aanwezig zijn. Dit aantal is inclusief de getuigen. Minsten 1 van jullie moet woonachtig zijn in de gemeente Dinkelland. Er wordt bij een formaliteitenhuwelijk geen toespraak gehouden en er is geen bode aanwezig. Een trouwambtenaar wordt toegewezen, dus jullie kunnen niet zelf een trouwambtenaar kiezen. De huwelijksceremonie duurt maximaal tien minuten en kan plaatsvinden op maandag en dinsdagmorgen om 09.30 uur.
Bij een budgethuwelijk, wordt het huwelijk in de raadszaal/trouwzaal of spreekkamer voltrokken en er mogen maximaal 80 gasten aanwezig zijn bij de voltrekking. Er wordt een standaard toespraak gehouden. Er is ook bij een budgethuwelijk geen bode aanwezig en ook wordt er een trouwambtenaar toegewezen. De ceremonie duurt ongeveer 20 tot 30 minuten en kan worden voltrokken op maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 uur en op vrijdagmorgen van 09.00 tot 12.00 uur.
Huwelijk wordt in de raadszaal voltrokken en er mogen maximaal 80 tot 100 gasten aanwezig zijn. Jullie mogen wel je eigen trouwambtenaar uitkiezen. Hij of zij komt eerst bij je thuis om alles door te nemen en wat de inhoud van de toespraak wordt. Er is bij dit huwelijk wel een bode aanwezig en er wordt voor bloemen gezorgd. Ook mag je bij dit huwelijk gebruik maken van muziek. Deze vorm van trouwen is mogelijk op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 21.00 uur.
Het huwelijk wordt voltrokken op de trouwlocatie van jullie keuze in de gemeente Dinkelland, het mag niet in een gebedshuis worden voltrokken. Als jullie in een tent willen trouwen moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.Bij een huwelijk in een locatie zonder gebruikersvergunning waarbij meer dan 50 personen aanwezig zijn moet een melding brandveilig gebruik worden gedaan. Ook nu komt de trouwambtenaar die jullie hebben gekozen eerst bij jullie thuis om alles door te nemen. Er is nu geen bode aanwezig en jullie moeten zelf alles regelen op de trouwlocatie. Denk er aan dat de locatie goed toegankelijk is, ook voor minder validen. Ook moet er een aparte ruimte zijn voor de trouwambtenaar om zich om te kleden. De kosten van de trouwlocatie zijn voor jullie rekening.
Bij het huwelijk moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn, maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Als de getuigen bekend zijn, kun je dit aan de gemeente doorgeven. Stuur dan kopieën van hun identiteitsbewijzen naar het gemeentehuis van Dinkelland.
Wie gaat jullie huwelijk voltrekken? Je kunt dus zelf trouwambtenaar kiezen. Je kunt een keuze maken uit de trouwambtenaren van de gemeente Dinkelland. Het is ook mogelijk jullie huwelijk te laten voltrekken door een ‘eigen’ ambtenaar van de burgerlijke stand. Hij of zij wordt dan voor één dag tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd. Voorwaarde hierbij is dat betrokkene al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
GEMEENTEHUIS DINKELLAND
Nicolaasplein 5 7591 MA
Denekamp
Tel: 0541 854100
Website: www.dinkelland.nl
E-mail: info@dinkelland.nl