Als jullie willen trouwen in de gemeente Losser, dan moet je dit minimaal 2 weken voor de voltrekking melden. Na het melden van het huwelijk, moet de voltrekking 1 jaar daarna plaats vinden. Dit werd voorheen ook wel ondertrouw genoemd, maar dit is in september 2015 helemaal afgeschaft.
Je kunt een voorgenomen huwelijk online regelen. Bij het online regelen heb je een aantal keuzemogelijkheden. Kijk vooraf bij ‘Bijzonderheden’ naar trouwlocaties en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Dit kun je op de website van de gemeente allemaal vinden. Voorwaarden van een melding van het voorgenomen huwelijk De melding van het voorgenomen huwelijk doe je in de gemeente waar de voltrekking plaats vindt. Als je aan alle voorwaarden voldoet om een huwelijk aan te gaan zal de ambtenaar van de burgerlijke stand je een melding van voorgenomen huwelijk toesturen.
Bij een huwelijk heb je in totaal minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig. Deze moeten wel 18 jaar of ouder zijn. Van alle getuigen is een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart nodig.
Ben je in het buitenland geboren, getrouwd, gescheiden of heb je in het buitenland gewoond? Of bezit je geen Nederlandse nationaliteit? Dan moet je hiervan, als je bewijsstukken overleggen. Het kost vaak veel tijd om deze documenten op te vragen, dus houd hier wel rekening mee en doe dit ruim voor die tijd. Sommige documenten moeten ook gelegaliseerd worden. Meer informatie over deze documenten of legalisatie (Rijksoverheid.nl) krijg je nadat je digitaal een aanvraag voor het huwelijk hebt ingediend.
De huwelijkse voorwaarden kun je bij een notaris regelen.
Nahet huwelijk verandert je achternaam niet. Wel kun je de achternaam van je partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. Hiervoor moet je een schriftelijk verzoek voor indienen.
Je kunt zelf een buitengewoon ambtenaar uitkiezen die jullie huwelijk gaat voltrekken. Als je tot 5 weken voor de voltrekking geen keuze hebt gemaakt, dan krijg je een ambtenaar toegewezen. Hij/zij komt uiterlijk twee weken voor de voltrekking bij jullie langs om de persoonlijke wensen te bespreken. 'Eigen' ambtenaar van de burgerlijke stand Het is ook mogelijk jullie huwelijk te laten voltrekken door een “eigen” ambtenaar van de burgerlijke stand. Hierbij kun je denken aan een vriend, vriendin of familielid. Deze persoon zal dan voor een dag worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Losser. Een voorwaarde is dat deze persoon al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hou er rekening mee dat hier wel extra kosten zijn verbonden. Als je hier alles over wilt weten, lees dan het artikel: "Trouwambtenaar kiezen"
De gemeente Losser heeft de hele gemeente aangewezen als “huis der gemeente”. Dit betekent dat jullie overal in de gemeente Losser kunnen trouwen. Om jullie huwelijk op een andere locatie dan het gemeentehuis te laten voltrekken hebben wij van jullie en de beheerder van de locatie een schriftelijke bevestiging nodig. In het gemeentehuis van Losser heb je de keuze uit de trouwzaal of de raadszaal. De trouwzaal heeft 40 zitplaatsen. Daarnaast kan een beperkt aantal personen de plechtigheid staand bijwonen. De Raadszaal is groter en biedt plaats aan 63 personen. Eventueel uit te breiden tot 75 zitplaatsen.
Alle kosten van het huwelijk moeten bij de indiening van de melding worden betaald. Voor de actuele kosten kun je het beste de website van de gemeente raad plegen.
Je kunt ervoor kiezen om gratis te trouwen. Dat kan op maandag om 15.45 uur en 16.00 uur in het Gemeentehuis. De voltrekking is heel sober en duurt maximaal een kwartier. Er mogen hierbij 6 personen (inclusief jullie zelf) aanwezig zijn. Om in aanmerking te komen voor een gratis voltrekking moet met ingang van 1 oktober 2015 1 van de partners in de gemeente Losser wonen.
Gemeentehuis Losser
Raadhuisplein 1
7581 AG Losser
Tel: 0535 377444
Website: www.losser.nl
E-mail: gemeente@losser.nl