Het huwelijk is een mogelijkheid om de relatie met jouw partner officieel vast te leggen. Als jullie gaan trouwen in de gemeente Zwartewaterland, hebben jullie natuurlijk vele vragen. Op deze pagina hopen we je alle vragen te beantwoorden.
Er kan in gemeente Zwartewaterland op de volgende tijden getrouwd worden: *Maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot uiterlijk 16.30 uur *Zaterdag van 10.00 uur tot uiterlijk 14.00 uur Huwelijk of geregistreerd partnerschap, wat is het verschil? Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn in veel opzichten gelijkwaardig. Het zijn beiden wettelijk geregelde samenlevingsvormen. De voorwaarden, de wijze waarop de verbintenis tot stand komt en de rechten en plichten liggen voor een groot deel vast in het Burgerlijk Wetboek.
Een geregistreerd partnerschap kun je ook laten omzetten in een huwelijk. De ambtenaar van de burgerlijke stand moet hiervoor een akte van omzetting opmaken. Door de omzetting eindigt het partnerschap en is het huwelijk een feit.
Omzetting is mogelijk in elke gemeente. Wil je getuigen en gasten meenemen zodat de omzetting een ceremonieel karakter krijgt? Dan betaal je de kosten voor trouwlocatie en trouwboekje. Komen jullie samen naar het gemeentehuis zonder getuigen en gasten, dan betaal je voor de omzetting geen kosten.
In het buitenland wordt een geregistreerd partnerschap niet altijd erkend. Dit geldt ook voor de omzetting van een partnerschap in een huwelijk. Hou hierbij rekening met bijvoorbeeld emigratieplannen, adoptie of het kopen van een huis in het buitenland.
Leg de datum en tijdstip zo vroeg mogelijk vast. Dit kan telefonisch of aan de balie van burgerzaken. Het is niet mogelijk om een optie te nemen op een huwelijksdatum/-tijdstip. Wil je de datum of tijd wijzigen of het huwelijk partnerschap afzeggen, dan zijn daar wel kosten aan verbonden.
Jullie kunnen er voor kiezen om in het gemeentehuis van de gemeente Zwartewaterland te trouwen: Maar jullie kunnen er een andere locatie als trouwlocatie kiezen, dit noemen we een vrije trouwlocatie.
Door een wetswijziging per 1 september 2015 is de ondertrouw vervallen. Voordat je huwelijk kan worden voltrokken, maakt je nu persoonlijk (uitsluitend op afspraak) of een schriftelijke melding van jullie voorgenomen huwelijk.
Minimaal 2 weken en maximaal 1 jaar voor de trouwdatum Waar moet deze melding worden gedaan? Bij de gemeente waar het huwelijk wordt voltrokken Hoe gaat dit in z'n werk? Persoonlijk: In een persoonlijk gesprek neemt de gemeente alle gegevens voor de melding met jullie door, je kunt dan de kleur van het trouwboekje uitkiezen en de kosten betalen (per pin of contant). Dit kan uitsluitend op afspraak, maandag t/m vrijdag 8.30 – 12.30 uur en op maandagmiddag van 13.00 – 15.30 uur. Schriftelijk: Je kunt de melding van het voorgenomen huwelijk ook regelen zonder een persoonlijk gesprek. In dit geval stuur je de formulieren (die je vind op de website van de gemeente) en de identiteitsbewijzen per post op. Nadat de melding is ontvangen en is goedgekeurd ontvang je een nota voor de huwelijksvoltrekking en het trouwboekje.
Meenemen of opsturen per post: *Een volledig ingevuld en door jullie beiden ondertekend formulier (let op: in dit formulier vul je ook de gegevens van de getuigen in). * Een volledig ingevuld en ondertekend formulier “Verklaring naamgebruik” * Een volledig ingevuld “Vragenformulier” (let op: niet invullen bij een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap!) * Kopieën van geldige identiteitsbewijzen van de getuigen (paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs) * Kopieën van geldige identiteitsbewijzen van u beiden (paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs) Let op: Alle formulieren zijn te vinden op de website van de gemeente onder de tab ‘Formulieren’ Bijzonderheden Wonen jullie in een andere gemeente en vindt het huwelijk plaats in Zwartewaterland? Dan maak je melding van je voorgenomen huwelijk bij de gemeente Zwartewaterland. Woon je wel in Zwartewaterland en vindt het huwelijk in een andere gemeente plaats? Dan maak je een melding van het voorgenomen huwelijk bij de gemeente waar het huwelijk plaatsvindt.
Jullie moeten in totaal minimaal 2 tot maximaal 4 getuigen (meerderjarig) worden opgegeven. Van de getuigen heeft de gemeente een aantal gegevens nodig, en kopieën van geldige identiteitsbewijzen. De getuigen moeten bij de huwelijksvoltrekking aanwezig zijn. Nemen jullie zelf geen getuigen mee, dan kan de gemeente ook voor getuigen zorgen, maar hier zijn wel kosten aan verbonden. Voor de actuele kosten kun je het beste op de website van de gemeente kijken.
Echtgenoten of partners (vrouw èn man) mogen elkaars achternaam gebruiken. De mogelijkheden zijn: eerst de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam eerst de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner de naam van de partner in plaats van de eigen naam Als je er uit bent welke naam je gaat gebruiken, kun je door middel van een formulier op de website van de gemeente dit kenbaar maken.
Je kunt natuurlijk ook je eigen naam blijven gebruiken. In Nederland behoudt de vrouw altijd haar eigen geslachtsnaam. Deze naam zie je bijvoorbeeld terug in je trouwboekje bij "geslachtsnaam na het huwelijk".
In de gemeente Zwartewaterland zijn een aantal personen speciaal aangewezen voor het voltrekken van huwelijken. Bij het vastleggen van het huwelijk, of bij de melding hiervan, kun je aangeven welke trouwambtenaar (b.a.b.s.) het huwelijk zal voltrekken. Geef vroegtijdig (minimaal 2 maanden voor de trouwdatum) 3 namen door om teleurstelling te voorkomen. Voor de actuele trouwambtenaren in de gemeente kun je de website raadplegen van de gemeente. Nadat je de keuze hebt gemeld, neemt de gemeente contact op met de babs. Daarna krijgen jullie bericht welke trouwambtenaar beschikbaar is om jullie huwelijk te voltrekken. De babs neemt uiterlijk 3 weken vóór de trouwdatum contact met je op. Met hem/haar krijg je dan een kennismakingsgesprek, ter voorbereiding van de toespraak, waarvoor een aparte afspraak wordt gemaakt bij jullie of bij de ambtenaar thuis.
Ook is het mogelijk je huwelijk te laten voltrekken door een eigen trouwambtenaar. Hij of zij wordt dan voor één dag benoemd. Voorwaarde is dat betrokkene al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is als babs. Een aanvraagformulier kunt u verkrijgen bij team burgerzaken T 038 385 30 92 of 385 30 61. Een eventuele financiële vergoeding voor de 'eigen' trouwambtenaar regelen jullie zelf. De gemeente betaalt deze ambtenaar niet. De kosten voor de huwelijksvoltrekking wijzigen echter niet. Dit ter compensatie van de te verrichten werkzaamheden voor de benoeming van de 'eigen' BABS door burgemeester en wethouders. Alles over de verschillende trouwambtenaren en informatie hierover lees je in het artikel: "Trouwambtenaar kiezen"
De tijd die beschikbaar is voor een huwelijk is 2 uur. Dit is inclusief de ontvangst van het gezelschap en het vertrek. Zo heeft de bruidsfotograaf ruim de tijd om foto’s in en rondom het gebouw te maken voordat een volgend aanstaande paar arriveert. De plechtigheid duurt ongeveer 30 tot 45 minuten. Fotograferen Fotograferen en/of het maken van filmopnamen is, als dit niet op hinderlijke wijze gebeurt, zonder meer toegestaan.
Tijdens de plechtigheid kan er muziek worden gedraaid op een draagbare cd-speler. De muziek kan worden gedraaid tijdens binnenkomst van het paar, tijdens de ondertekening van de akte en bij het vertrek uit de zaal. Uiteraard kun je ook kiezen voor 1 of 2x muziek. Maak hiervoor gebruik van een gebrande CD, dan kun je voor de zekerheid deze CD testen bij de bode. Voor het maken van een afspraak met de bode neem je contact op met telefoonnummer 038-385 30 32 of 06-15 16 76 29. Ook kun je zelf muziek regelen door middel van eigen apparatuur. Geef dit dan aan op het ‘Vragenformulier’.(deze vind je op de website van de gemeente) Het gebruik van akoestische muziekinstrumenten is toegestaan. Strooien van rijst en confetti Het is niet toegestaan rijst, confetti en dergelijke te strooien, zowel binnen als buiten.
Komen jullie met een paardentram of trouwkoets, dan moet de eigenaar de eventuele uitwerpselen van de paarden direct verwijderen en afvoeren. Dit geldt ook voor ruiters met paarden, die bijvoorbeeld een erehaag vormen.
Als u niets regelt wordt er automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd.De gemeenschap van goederen kan worden uitgesloten door vóór het huwelijk contact op te nemen met een notaris. Deze maakt dan huwelijkse voorwaarden op. Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden. Je hoeft de gemeente niet door te geven welke keuze je hebt gemaakt.
Voor de actuele prijzen van het sluiten van een huwelijk, kun je de website van de gemeente raadplegen.
Het is ook mogelijk een gratis te trouwen. Wanneer? Dinsdagmorgen om 9.00 uur Dinsdagmorgen om 9.30 uur Waar? Spreekkamer van het gemeentehuis in Hasselt Bijzonderheden: Huwelijk wordt zonder toespraak voltrokken door een medewerker van burgerzaken. Er is geen bode aanwezig Eén van jullie beiden moeten in de gemeente Zwartewaterland wonen. Je kunt maximaal 4 getuigen meenemen. Het is niet mogelijk om meer gasten mee te nemen. Wil je een trouwboekje? Deze kosten moeten wel betaald worden.
Ook voor overige kosten verwijzen wij je naar de website van de gemeente.
Gemeentehuis Hasselt
Telvorenstraat 2
8061 CB Hasselt
Tel: 0383 853000
Website: www.zwartewaterland.nl
E-mail: info@zwartewaterland.nl